سالروز ازدواج حضرت محمد مصطفی(ص) وحضرت خدیجه کبری (س) تبریک وتهنیت باد

تقویم:سالروز ازدواج حضرت محمد(ص) با حضرت خدیجه کبرى(س)
خدیجه(س) قبل از ازدواج با پیامبر(ص)

حضرت خدیجه، دختر خویلد بن اسد، پیش از ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه و آله در آغاز با "عتیق بن عائذ" ازدواج کرد و از او داراى فرزندى به نام "جاریه" شد و پس از مرگ عتیق، با "ابوهالة بن منذر اسدى" ازدواج نمود و از او نیز داراى فرزندى به نام "هند بن ابى‌هاله" شد.

پس از مرگ ابوهاله، خدیجه بنت خویلد از دارایى ‌هاى خویش و دارایى‌ هاى شوهران گذشته اش، اقدام به سرمایه‌ گذارى تجارى و اقتصادى کرد و در این راه، دارایى‌ هاى خود را به مضاربه داد و ثروت زیادى بدست آورد و از توانگران و ثروتمندان معروف عرب شد. آن چنان که نقل شد، تعداد هشتاد هزار شتر کالاهاى بازرگانى کاروان‌ هاى او را جابجا مى‌ کردند.
خواستگاران خدیجه(س)

بزرگان قریش و ثروتمندان عرب، تمایل زیادى به ازدواج با وى نمودند. از جمله، "عقبة بن الى معیط"، "ابوجهل" و "ابوسفیان" از وى خواستگارى نمودند ولى وى همه آنان را پاسخ منفى داد و دست رد به سینه‌شان زد و هیچ تمایلى به ازدواج دیگر از خود نشان نداد. اما از روزى که حضرت محمد صلی الله علیه و آله با پیشنهاد عمویش حضرت ابوطالب علیه‌السلام حاضر شد که با خدیجه بنت خویلد پیمانى بسته و از مقدارى از دارایى‌ هاى وى به شرط مضاربه تجارت کند، قضایا دگرگون شد و خدیجه براى ادامه زندگى خویش، راه دیگرى برگزید.
پیمان مضاربه پیامبر اکرم(ص)با خدیجه

حضرت محمد صلی الله علیه و آله با دارایى خدیجه و به همراه دو تن از غلامان وى، اقدام به سفر بازرگانى به سرزمین شام نمود و در این سفر و خوبى به عمل آورد و سود فراوانى بدست آورد و همه آن‌ ها را پس از بازگشت به مکه، تحویل خدیجه نمود و تنها به سهم خویش قناعت کرد. خدیجه که از امانتدارى امین قریش و صفا و صمیمیت وى به وجد آمده و خوش‌رفتارى و خوش‌اخلاقى وى را از دو غلام خویش شنیده بود، مبهوت رفتار و کردار حضرت محمد صلی الله علیه و آله گردید و عشق وى را در قلب خویش زنده کرد.
خواستگاری پیامبر(ص) از خدیجه(س)

از آن سو، حضرت محمد صلی الله علیه و آله به سنینى رسیده بود که مى‌ بایست ازدواج مى‌ کرد و عمویش "حضرت ابوطالب علیه‌السلام" و همسر عمویش "حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله علیها" در پى یافتن همسرى شایسته براى او بودند. خدیجه سلام الله علیها که از تصمیم آن‌ها باخبر شده بود "نفیسه دختر علیه" را به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله فرستاد و عشق و علاقه خویش نسبت به آن حضرت و آمادگى ازدواج با وى را ابراز نمود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با عمویش ابوطالب علیه‌السلام در این باره م کرد و همگى از آن استقبال کردند. بدین منظور، ابوطالب علیه‌السلام به همراه تعدادى از بزرگان بنى‌هاشم به نزد "خویلد بن اسد" و به روایتى نزد "ورقة بن نوفل" عموى خدیجه رفت و خدیجه را براى حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواستگارى کردند.
ازدواج پیامبر(ص) با خدیجه(س)

درخواست آنان از سوى خدیجه و عمویش پذیرفته شد و عقد نکاح آن دو جارى شد و مهریه خدیجه، چهارصد دینار تعیین گردید که خود وى، آن را ضامن شد. بدین ترتیب در دهم ربیع الاول سال 25 عام الفیل (28 سال پیش از هجرت) ازدواج آن دو بزرگوار برگزار شد. خدیجه به هنگام ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه و آله چهل ساله بود و پیامبر صلی الله علیه و آله بیست و پنج ساله.

خدیجه کبرى سلام الله علیها در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله داراى شش فرزند شد که عبارتند از: قاسم، عبدالله، رقیه، زینب، ام کلثوم و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهم اجمعین که تمام آن‌ها جز فاطمه زهرا سلام الله علیها پیش از بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله به دنیا آمده بودند و تنها فاطمه سلام الله علیها پس از بعثت به دنیا آمد و خیر کثیرى براى عالمیان شد.[۱]
پانویس

    نک: الکامل فى التاریخ، ج 2، ص 39؛ فرازهایى از تاریخ اسلام، ص 77؛ منتهى الآمال، ج 1، ص 45.

منابع

    سید تقى واردى، روز شمار تاریخ اسلام، جلد سوم، ماه ربیع الاول
    وقایع الایام شیخ عباس قمی، 10 ربیع الاول.

 


پایگاه قرآنی بشارت خدیجه ,الله ,حضرت ,ازدواج ,علیه ,پیامبر ,الله علیه ,حضرت محمد ,سلام الله ,الله علیها ,ابوطالب علیه‌السلام ,حضرت ابوطالب علیه‌السلام منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

همچی کده مانلی سه لاور emohtava graphickamal بهارهاي پياپي.. رئال فایل تبلیغات شهر فیلم